Ai planificat deja 2018? Cum ar fi sa incepi cu 2021?

/, Business, Guest/Ai planificat deja 2018? Cum ar fi sa incepi cu 2021?

Să planifici pentru 2018 este un act responsabil. Să planifici pentru 2021 înseamnă să planifici strategic. 

De ce și când este importantă planificarea strategică?

Sunt sigur că ai mai auzit termenul de planificare strategică. Presupune abordarea unei direcții pe termen mediu sau lung.

Importanța unui astfel de proces este uriașă mai ales în momentele de început ale afacerii și mai tarziu în etapele când simțim că am epuizat resursele de creștere, afacerea stagnează sau, mai rău, scade. Ori când alegem să schimbăm direcția afacerii.

Cu ce ma ajută ca antreprenor?

Antreprenorii cu care am lucrat în ultimii 5 ani apreciază planificarea strategică deoarece le-a adus claritate privind direcția în care se îndreaptă, coerența și creșteri de două cifre ale afacerii încă din primul an de implementare.

Acolo unde există conducere colectivă formată din mai mulți parteneri și mai multi angajați, conduce la acțiuni sinergice. În acest articol doresc să vă atrag atenția asupra accesibilității procesului chiar și în lipsa unui facilitator.

Când să îmi aloc timp pentru reflecție și planificare?

Momentul cel mai bun este acum. Nu doar pentru că e final de an și suntem obișnuiți să formulăm rezoluții. Ci pentru a ieși din iureșul activităților zilnice și din cursa șoricelului.

Cum să fac planificarea?

Îți propun modelul GROW în 4 pași. Este utilizat cu succes în coaching și vine de la acronimul celor patru etape: Goals, Reality, Opotunity, Will. Să le luăm pe rând:

  1. Goals

Definește viziunea pe termen mediu a afacerii tale, scopul pentru care faci afacerea. De regulă ea aparține fondatorului la firmele mici dar se diluează pe masură ce compania crește în dimensiune. Îți recomand să implici echipa în formularea scopului sau viziunii. Va genera angajament, claritate, coeziune și în final acțiuni sinergice. Stephen Covey, în The 7 Habbits of highly effective people îndeamnă: ‘începe cu gândul la final’ argumentând că astfel motivația te va purta spre scopul tău, respectiv al vostru ca echipă.

Pentru a formula o viziune, cea mai importantă parte a procesului, poți începe cu întrebarea legată de unde dorești să fie compania în 3 sau 5 ani? Dacă ai deja o imagine a succesului în minte descrie și în cuvinte. Dacă nu ai, una din întrebările de mai jos îți poate fi de folos:

  • Ce înseamnă cu adevărat pentru noi să fim lideri pe aceasta nișă?
  • Ce ar însemna pentru această companie să fie una de succes?
  • Ce ar însemna pentru noi să fim percepuți ca cea mai inovativă din acest segment?
  • Cum ar fi să avem un investitor strategic sau să fim listați pe bursă pentru a realiza extinderea la care ne gândim de multă vreme?
  • Cum ar fi să deținem tehnologia necesară achiziției acelor clienți și realizarea volumelor de vânzări pe care le dorim?
  1. Reality

Verificarea realității sau identificarea obstacolelor presupune cartarea problemelor, constrângerilor sau barierelor care pot împiedica această viziune formulată să devină realitate. Problemele care pot sta în calea viziunii mai sus definită vor alcătui categorii de obstacole și vor constitui subiecte pentru următoarea etapă.

  1. Oportunity

Ce opțiuni avem la dispoziție? Care vor fi Direcțiile strategice?

În aceasta etapă, stabilește  împreună cu echipa spre ce direcţii noi trebuie să se îndrepte în termeni de mari categorii de acțiuni. Stabilirea câte unei direcţii strategice de acţiune va ține cont de înlăturarea fiecărui obstacol care „blochează” una sau mai multe din componentele viziunii formulate la începutul procesului. Nu ar trebui sa rezulte mai mult de 4-5 directii strategice.

  1. Will

Ce urmează să fac? Planul de acțiune! Este etapa de planificare propriu-zisă. Presupune formularea proiectelor care vor constitui principalele căramizi în edificarea viitoarei construcții care este viziunea. Planificarea fiecărui proiect pornește de la trasarea de obiective concrete, definirea activităților, alocarea resurselor, stabilirea termenelor de implementare și a responsabililor de proiect.

Primele 90 de zile

La final, fiecare participant îşi poate apoi extrage acţiunile de care este personal responsabil, rezultând agenda personală de lucru pentru următoarele 90/ 180/ 360 de zile. Pentru un start bun în implementare se insistă pe planificarea primelor 90 de zile, decisive pentru succesul implementării.

Teambuilding

Dacă ai parteneri sau angajați te asigur că procesul de planificare strategică are efectul unui teambuilding foarte bun. O zi sau două rezervate în calendar și confirmarea de participare a membrilor echipei sunt suficiente pentru a te pune în situația de a desena viitorul de succes al companiei tale.

Scrie sau scrie-mi!

Dacă esti încă singurul om din afacere, scrie! Scrisul eliberează cele mai bune idei și aduce claritate. Procesul se poate derula în mai multe episioade. Nu foarte multe pentru că mai ai nevoie de timp și pentru implementare. 🙂

Dacă consideri că ai nevoie de ghidare sau facilitare în acest proces, îți stau la dispoziție și te asigur de întreaga mea experiență și pricepere.

Florin Șomodi este consultant independent în sales & business develoment, trainer și business coach.

Este fondatorul Sales Squad România – școala de vânzări și agenție de vânzări externalizate. Livrează companiilor programe mixte de training și coaching în vânzări și facilitează seminarii de planificare strategică.

Poate fi urmărit pe blogurile: http://florinsomodi.ro/blog/ și https://salessquad.ro/blog/.