Salut,

Concurenta are un capitol dedicat in planul de marketing sau in planul de business al unui proiect de afaceri. Sunt scrise multe pagini despre abordarea strategica a concurentei in dezvoltarea unui business. Dar, putine persoane, carti si articole iti spun cum sa iti gestionezi emotiile in raport cu concurenta.

Imi aduc aminte prima experienta traita in urma cu vreo 15 ani, la inceputul carierei, atunci cand soarta mi-a pus concurenta, la propriu, in fata, in cadrul unui eveniment din care networkingul era nelipsit. Am facut cunostinta cu o persoana. Dupa prezentarile de rigoare vine spre mine intrebarea: …siiiiii cu ce te ocupi? Eu, mandra, crezand ca sunt singura persoana din univers care ofera un astfel de serviciu: am o firma de mystery shopping. Dupa care raspunsul: si eu ofer servicii de mystery shopping. Moment in care mi s-a dus pamantul de sub picioare si au inceput sa imi curga prin minte tot felul de intrebari: “si acum ce fac?” “sa arunc cafeaua pe el?” “aflu care ii e masina si ii dezumflu rotile?” “ii scot limba?”. Mi-am dat seama ca parintii m-au educat sa ma port frumos cu toata lumea, indiferent de ce se intampla, daca primeam alta educatie, pe moment, nu stiu ce s-ar fi intamplat. 🙂

Dupa cateva zile, putine pentru ca gandurile de mai sus sa dispara complet (intalnirea respectiva ma framanta in continuare), primesc un telefon de la aceasta persoana. Era o persoana cu ceva mai multa experienta de business decat mine, cu mai multa experienta de viata si clar, mai multa intelepciune. Imi spune ca vrea sa ne intalnim. Era sa scap telefonul din mana. Intrebari in mintea mea: De ce? Ce urmareste? Ce vrea de la mine? Vrea sa ma provoace? Vrea sa imi faca rau? Vrea sa ma faca sa dispar de pe fata pamantului? In cadrul intalnirii imi spune ca isi doreste sa colaboram pe un proiect pentru care urma sa trimita o oferta. Daca prindem proiectul, el vine cu specificatiile de proiect (partea de consultanta), eu sa ma ocup de implementarea lui, facem buget: venituri minus costuri, profitul se imparte 50%-50%. Nu imi venea sa cred!!! Ma ciupeam pe sub masa, crezand ca visez. Nu am prins acel proiect, dar respectiva discutie a fost inceputul unei frumoase prietenii si a unei colaborari de lunga durata pe diverse proiecte de mystery shopping, consultanta si training.

A fost experienta care mi-a schimbat, la momentul respectiv, perceptia despre concurenta cu mai mult de 90 de grade, suficient cat sa incep sa inteleg ca pe o piata libera concurenta este necesara pentru dezvoltare. Am inceput, de atunci, sa am o gandire si o atitudine pozitiva fata de concurenta.

Ce am invatat, concret, despre concurenta:

  • Cand pe o piata exista concurenta, piata respectiva creste sanatos;
  • Cand pe o piata exista concurenta se inoveaza – iar inovatia este un element esential pentru dezvoltare sustenabila;
  • Cand firmele concurente colaboreaza pentru a dezvolta piata, ea se dezvolta pentru toata lumea (concurenti, clienti, parteneri, comunitate etc.) si cu totii au de castigat;
  • Emotiile negative ale antreprenorilor legate de concurenta nu influenteaza in niciun fel existenta si succesul unei alte firme pe piata; 🙂
  • Concurenta te provoaca sa gasesti idei, solutii, strategii ca sa poti rezista pe piata, te face mai bun, mai puternic in plan personal, sau si profesional ca si companie;  
  • Teama defurt de ideieste nejustificata pentru ca este extrem de dificil pentru cineva sa incadreze o anumita idee “furata” intr-o viziune pe care doar tu o ai. Sau altfel spus: oricine iti poate fura ideea (si cu siguranta o va face, mai ales daca ea e buna), dar nimeni nu iti poate fura viziunea. Nu o idee garanteaza succesul, ci viziunea si felul in care ea este incadrata intr-o strategie de afaceri.

Ce-am facut de atunci: de fiecare data cand calatoream prin tara, imi sunam concurenta si o invitam la o cafea. Povesteam de cadrul comun in care ne desfasuram activitatea si ne gandeam la proiecte pe care le putem face pentru ca sa ne fie tuturor mai bine, povesteam de cadrul legislativ si fiscal care ne punea piedici si ne ridicau tuturor la fileu o gramada de provocari. Povesteam despre clienti care ne bagau tuturor bete in roate trecand de la o firma la alta doar pentru “a ne testa” si a ne plati cat de putin pentru consultanta primita. Nu dadeam tot din casa si nu discutam despre strategii de abordare a pietei si despre asii din maneca pe care credeam ca ii avem unii fata de ceilalti. Ne intalneam pe coridoarele clientilor nostri cand depuneam oferte… si ne bucuram ca suntem cu totii acolo. 🙂

…ceea ce nu am facut absolut niciodata: nu le-am dorit niciodata raul concurentilor mei si nu i-am vorbit niciodata de rau in fata clientilor sau potentialilor clienti.

Care e parerea ta despre concurenta? Tu cum iti gestionezi emotiile in raport cu concurenta? 🙂

Mult succes in proiectele tale si in gestionarea emotiilor in raport cu concurenta,

Rada

Rada Sonea a condus timp de 10 ani activitatea de mystery shopping a Phantom Shopping alaturi de alte proiecte antreprenoriale, iar de 2 ani este Business Development Manager la OKEY.