10 pasi pentru un business sanatos

/, Business, CRM/10 pasi pentru un business sanatos
Imagine cu telefon pix casti

Este important pentru fiecare antreprenor ca afacerea sa fie una “sanatoasa”. Termenul de “sanatos” este unul cu foarte multe intelesuri, dar iata care sunt cele mai importante aspecte de luat in considerare pentru scopul acestui articol: capacitatea de a genera venituri care sa acopere cheltuielile si sa genereze profit, capacitatea de a colecta veniturile in timp util, capacitatea de a plati la scadenta salariile, facturile catre furnizori, taxele si impozitele catre stat, crestere organica a afacerii. Sunt doar cativa parametri care descriu in linii mari un “business sanatos”.

Zece activitati pe care ar trebui sa le faci luna de luna, astfel incat afacerea ta sa se mentina intr-o “forma sanatoasa”:

1. Urmareste cel putin lunar situatia financiara a firmei

Afacerea nu va supravietui daca nu vei tine sub control cheltuielile si veniturile. Cat timp firma este mica, nu este suficient ca aceste verificari sa fie facute doar de contabilitate. Prin urmare este recomandat sa verifici periodic urmatoarele aspecte:

  • facturile furnizor sunt platite la timp si sunt corecte (sumele nu sunt gresite sau nu ai facturi pentru servicii sau produse nesolicitate).
  • clientii tai isi platesc facturile la timp si nu acumuleaza solduri mari. In cazul in care facturile emise nu sunt platite, inceteaza sa mai emiti. Verifica cu clientul de ce nu au fost platite. Daca ele au ajuns in contabilitate. Esaloneaza cu clientul platile / suspenda serviciile dupa caz sau apeleaza la o companie de recuperare creante.
  • asigura-te ca salariile sunt platite intotdeauna la timp. Nu uita ca cea mai pretioasa resursa pentru firma o reprezinta angajatii. Fara angajati nu te poti dezvolta, iar in anumite cazuri se poate ajunge la faliment. Nu uita ca in era informatiei, vestile despre un angajator rau platnic circula repede.
  • asigura-te ca taxele si impozitele catre stat sunt platite la timp pentru a evita blocajul impus de ANAF pe conturi.

Cine a zis ca e usor sa conduci o afacere? Daca ar fi asa, cu totii am fi antreprenori.

2. Verifica calitatea furnizorilor

Verifica periodic ca furnizorii iti livreaza produsele sau serviciile la pretul corect, la calitatea la care te astepti si in timp util. Incearca eventual sa creezi un sistem de rating pentru ei, sistem care sa aiba in vizor cel putin urmatorii parametrii: pret, calitate, viteza de livrare. Daca furnizorii nu indeplinesc niste cerinte minime acceptabile pentru tine, poate ar fi cazul sa cauti alti furnizori. Nu uita ca piata nu duce lipsa.

3. Compara si ajusteaza

Compara situatia vanzarilor si cheltuielilor din luna curenta cu perioade similare din anul precedent. Firma este mai eficienta comparativ cu anul precedent? Vanzarile si cheltuielile se inscriu in graficele previzionate? Daca nu, ajusteaza business planul. Cu cat iei mai repede masuri de corectie, cu atat mai repede poti diminua impactul negativ asupra afacerii.

4. Tine stocul de marfa sub control

Daca ai o afacere cu obiect de activitate retail sau en-gros este vital sa tii stocurile sub control. Ar trebui sa:

  • corelezi stocul de marfa cu previziunile de vanzare (tinand cont de fluctuatiile sezoniere, sarbatori)
  • sa fi foarte atent cu marfa perisabila, termenele de expirare
  • sa te asiguri ca unitatile de depozitare sunt sigure si adecvate marfurilor depozitate
  • sa-ti asiguri marfa (daca e posibil)

5. Clientii si canalele de promovare

Piata abunda de produse si servicii. Intr-o piata concurentiala este foarte greu sa fi tinut minte de catre client (sau mai degraba clientul tine minte mai usor aspectele negative, decat pe cele pozitive). Din acest motiv este important sa folosesti canalele si uneltele de promovare adecvate.

  • Foloseste un tool de marketing automation, pentru a tine clientii si partenerii la curent cu noutati despre produsele si serviciile pe care firma ta le ofera.
  • Un CRM (Customer Relationship Management) este si mai util in procesul de gestiune a clientilor. Acest tool iti permite sa gestionezi oportunitati, contracte, oferte, date despre clienti, sa urmaresti activitatea fortei de vanzari. O utilizare corecta a acestui tool de catre echipa de vanzari poate genera beneficii importante pentru afacerea ta.
  • Foloseste toate uneltele de comunicare pe care le ai la dispozitie pentru a fi in permanenta legatura cu clientii si partenerii: e-mail, newslettere, comunicate si postari pe paginile de socializare (LinkedIn, Facebook) etc.

6. Nu ignora avantajul oferit de Social Media

Canalele social media au devenit in ultimii ani niste canale foarte eficiente de promovare. Parerea si recomandarea unui prieten cantaresc mult mai mult decat o reclama platita. Folositi aceste canale cu regularitate, pentru a va face cunoscuta afacerea, produsele si serviciile. Nu uitati ca este important ca pe blogul companiei sa aveti postari periodice si de calitate.

7. Fii mereu informat despre noutatiile din domeniu

Este vital sa fii la curent cu noutatile si modificarile legislative care influenteaza domeniul in care activeaza firma. Poti folosi o serie de agregatoare de stiri care pot sa-ti faca o “revista a presei”. Aloca-ti cel putin 10 minute pe zi pentru a parcurge aceste stiri.

8. Protejeaza-ti DATELE

Utilizeaza aplicatii in CLOUD pentru ca datele tale sa fie in siguranta. Daca totusi datele tale sunt stocate doar pe calculatorul personal sau al firmei, asigura-te ca se fac copii si salvari de siguranta a datelor, periodic. Cel putin o data pe luna, pentru a te feri de pierderi de date datorita: furtului, dezastrelor naturale (incendii, inundatii) sau a pierderii datorate defectelor tehnice.

9. Protejeaza-ti AFACEREA

Daca esti expus riscului incearca sa te protejezi prin asigurarea riscului. Incheie o polita de raspundere civila profesionala, asigura-ti echipamentele si utilajele, asigura-ti depozitele sau cladirea in care iti desfasori activitatea.

10. Planifica

Analizeaza si planifica actiunile pe termen mediu si lung. Nu experimenta fara sa ai totusi un plan. O afacere fara un plan are 99% sanse de esec. Apeleaza la specialisti / consultanti atunci cand nu stapanesti suficient domeniul.